• Putrajaya, Malaysia
  • April 13, 2024

Sekarang ni kesedaran tentang menjaga kesihatan memang semakin meningkat di kalangan masyarakat kita.

Mau tak cemas kita kan, banyak sangat dah kes muda-muda lagi yang kene penyakit yang sebelum ni kita kata penyakit orang tua.

Dah ramai yang meninggal secara mengejut akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagilah penyakitnya.

Tidak kurang juga yang amalkan pemakanan sihat dan bersenam setiap hari pun boleh meninggal akibat penyakit kronik yang tidak disangka-sangka boleh menyerang mereka.

Ni semua, sebahagian besarnya akibat kualiti makanan yang semakin menurun dengan racun perosak dan pengubahsuaian genetik serta ditambah dengan persekitaran yang semakin tercemar dengan bahan kimia berbahaya.

Ekoran daripada itu, semakin ramai dah di antara kita yang mengamalkan suplemen sebabnya, suplemen dah jadi satu keperluan sekarang ni.

Ok, siap pilih suplemen semulajadi lagi.

Bagus sebab buat pilihan yang bijak!

Tapi, sedar tak kita, kesihatan rumah pun sangat penting?

 

mesra alam

 

Kenapa Kesihatan Rumah Sangat Penting?

Pencuci rumah, pinggan mangkuk serta pakaian pun sebenarnya boleh menjadi punca pelbagai jenis penyakit.

Paling famous adalah eczema.

Sebab tulah, saya tak teragak-agak nak pilih pencuci pinggan mangkuk diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan.

Part paling tak boleh lupa, dalam masa seminggu dua menggunakan pencuci ni, tangan saya yang menggelupas dan kering beransur menjadi baik.

Dah tak pedih nak mencuci pinggan mangkuk.

Peringkat awal tu buat basuh botol susu jer. Tapi bila fikir balik, kalau kami ni ibu bapa yang sakit akibat termakan sisa bahan pencuci pinggan mangkuk ni, siapa nak jaga anak-anak pulak?

Kalau perasan, bila kita cuci pinggan ke, gelas ke, mesti tinggal bau wangi kan?

Maknanya, zarah bahan kimia masih melekat kat situ.

Bahan pencuci ni kebanyakkannya memang tak sesuai untuk tubuh manusia.

Saya pun sangat berpuas hati dengan sabun pencuci pakaian yang tahan lama, segar dan sihat untuk alam.

Tinggalkan baju bermalam dalam mesin basuh pun, siang esok nak jemur, masih lagi berbau segar.

Tak perlu nak hadap episod terpaksa ulang basuh baju yang sama dah.

Paling best ialah bila pencuci serba guna yang diperbuat daripada ekstrak jagung dan kelapa boleh membunuh lipas.

Bukan sebab beracun tetapi tindakannya yang mengecilkan molekul air menyebabkan lipas lemas.

Kalau kita dapat tahu yang:-

1) Syarikat pengeluar produk yang kita guna, bila buat pemilihan bahan mentah adalah dari ladang-ladang yang mengamalkan cara penanaman organik, tanpa guna pestisid, herbisid, GMO dan sebagainya,

Bila ladang organik, diorang tak guna racun sebaliknya guna cara semulajadi untuk singkirkan perosak.

Ia bukan je selamatkan kita dr termakan benda-benda racun yang tak disedari ni, tapi juga jaga populasi haiwan-haiwan.

Al-maklumlah kan, kalau guna racun, bukan haiwan perosak sahaja yang mati, semua yang berdekatan pun terkesan sama.

2) Syarikat yang hasilkan minyak ikan telah menggunkan satelit untuk menangkap ikan-ikan dan mendapat approval daripada Friends of The Sea yang menjaga populasi ikan-ikan menjaga sedunia,

3) Syarikat tersebut, apabila angkasawan mereka naik ke angkasa, mereka nampak kerosakan yang berlaku di bumi dan mereka telah mengambil tindakan seterusnya.

Sebagai contohnya ialah program tanam sejuta pokok,

Jadinya, tidakkah kita berasa bertuah apabila ada pihak yang telah berusaha bukan sahaja membantu kita untuk sihat, tapi tetap memelihara bumi yang bakal diwarisi oleh anak cucu keturunan kita.

Jika kalian ingin sama menjaga kesihatan diri, keluarga, satu rumah dan kelestarian alam ini, boleh whatapps saya di 019-9377380 ye.

 

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Facebook: Naimah Wahab

Shaklee ID: 1001144

Author

Saya membawa misi ingin membantu seramai mungkin orang dalam diet sihat, kecantikan serta kesihatan seisi keluarga. Sihat tanpa dadah. Cegah penyakit sebelum datang atau melarat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge