• Putrajaya, Malaysia
  • September 29, 2022
cara atasi keletihan

Tips Kekal Cergas Sepanjang Hari

Pernah tak hari-hari yang dilalui terasa sangat lambat, badan terasa tersangatlah lemau, sampaikan nak berfikir pun otak terasa tepu dan kosong? Ada masanya kita rasa takde mood malah, moody sepanjang masa? …

cara atasi keletihan

Punca Letih Lesu Yang Sering Berlaku Tapi Tidak Disedari Ramai

Pernah tak kalian berasa letih lesu tanpa sebab atau tak tahu punca sebenar? Rasa penat atau letih yang melampau ni bukan sahaja berlaku pada orang yang badan dia bersaiz agak besar, …

tips kurus semulajadi

Santan Bantu Turunkan Berat Badan; Fakta Atau Auta?

Orang yang nak kurus mesti pantang makan santan, ye tak? Sebab santan dikatakan mempunyai lemak dan kolestrol yang tinggi. Santan juga digambarkan sesuatu yang sangat berbahaya kepada kesihatan sejagat. Betul tak, …

Cara Berhentikan Suami Merokok Tanpa Disedari

Para isteri yang mempunyai suami perokok, mesti risau tentang kesihatan suami kan? Lagipun, kesan sampingan buruk merokok ni bukan sahaja dapat kepada suami yang merokok, tetapi juga orang di sekeliling, khasnya …

Minum Air Gula Petanda Aras GDM Ibu Mengandung

“Bacaan gula dalam darah puan, ok ,normal”, bagitau nurse yang bertugas di bahagian Ibu dan Anak setelah melihat keputusan ujian air gula KIM. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah. Tiada apa yang dapat digambarkan …

Tips Memilih Baju Mengandung Agar Pelaburan Berbaloi

Biasanya, apabila kandungan dah menginjak ke usia 4-5 bulan, nak tak nak, ramai  ibu mengandung terpaksa dapatkan baju lain. Sebabnya, kebanyakan saiz perut ibu hamil waktu  ni dah semakin membesar  seiring …

Kesan Asap Rokok Terhadap Bayi Di Dalam Kandungan

Ramai dah tahu kan, merokok ni bukan sahaja membahayakan perokok tu sendiri (perokok premier) malah turut memberikan risiko yang sama, malah lebih buruk lagi kepada golongan yang terdedah kepada asap rokok …

bacaan gula ibu GDM

Risiko Berbahaya Kencing Manis Semasa Hamil (GDM) Kepada Ibu

GDM atau kencing manis yang berlaku semasa tempoh kehamilan boleh terjadi kepada mana-mana ibu hamil yang sebelum ini tidak pernah mempunyai masalah GDM sebelum hamil. GDM berlaku apabila paras glukosa (gula) …

vitamin bantu pesakit batu karang

Vitamin Bantu Pesakit Batu Karang

Sakit terkena batu karang ni, sakitnya adalah yang amat-amat sakit. Kalau kene cara serangannya tu, rasa sakit sampai tak mampu nak bergerak. Sakit batu karang ni juga boleh berpindah dari belakang …

buku pink semasa mengandung

Panduan Membuka Buku Pink Ibu Mengandung

Buku pink dan ibu mengandung berpisah tiada, hehehe, macam sepasang kekasih pula. Buku pink (biasanya di klinik kesihatan kerajaan) akan dibuka apabila ibu didapati telah hamil. Kiranya buku pink ni merupakan …