• Putrajaya, Malaysia
  • September 29, 2022

Haaaa…ni dia bukti ikan keli tak meletup bila digoreng.


Berani akak hang ni nak hendap dekat-dekat…hehehe


Tapi sila berhati-hati jugak sebab ada lah kadang-kadang sesekali tu dia meletup. Maybe kena kat area tak berkelar atau mungkin sebab lain.


Kalau tak, sebelum ni, asal goreng keli, letak jer ikan dalam kuali, mesti cepat-cepat tutup dengan tudung periuk. Lepas tu lari jauh-jauh. Nanti dia dia akan meletup dengan amat dashyat sekali….hoho


Tips Elak Minyak Panas Terpercik Semasa Goreng Ikan Keli

Ni ha cara-cara nak elak keli meletup apabila digoreng.


1. Bersihkan ikan keli.

2. Kelar badan keli rapat-rapat. Suka hatilah nak potong ke tak atau nak potong dulu sebelum kelar atau tak.

3. Gaul ikan dengan garam kunyit atau sebarang rempah.

4. Gaul pula dengan 1-2 sudu besar tepung jagung.

5. Dalam minyak panas pun taburkan sedikit tepung jagung. Anggaran dalam 1-2 cubit gitu.

6. Goreng

7. Nikmatilah saat menggoreng ikan keli tadi tanpa letupan yang menyeramkan….hihihi


Selamat mencuba ok???

 

Naimah Wahab

Author

Saya membawa misi ingin membantu seramai mungkin orang dalam diet sihat, kecantikan serta kesihatan seisi keluarga. Sihat tanpa dadah. Cegah penyakit sebelum datang atau melarat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge