• Putrajaya, Malaysia
  • June 18, 2024

Nak bersukan atau berjogging ni pun perlu ada persiapan tau. Bukan setakat buat warming up dan cool down, atau tahu tentang snek sihat selepas bersenam jer. Malah memilih kasut sukan atau jogging pun tak kurang pentingnya.

 

Cara Memilih Kasut Sukan @ Jogging Yang Bersesuaian

 

cara pilih kasut sukan yang betul

#1: Mencuba Terlebih Dahulu

Mesti cuba terlebih dahulu kasut yang kita pilih. Jangan main sambar jer kalau berkenan di hati. Pastikan kaki berasa selesa semasa memakai kasut tersebut.

Pastikan juga kasut tidak ketat (sedikit longgar) dan tiada jahitan kasut yang menggigit kaki (boleh menyebabkan kaki melecet).

 

#2: Pakai Stokin

Cara terbaik adalah mencuba kasut yang kita dah berkenan tu dengan stokin. Sebabnya, nanti, bila dah nak bersukan atau berjogging, mesti kita guna stokin kan? Lebih selesa. Jadi dah dapat saiz yang betul-betul ngam dengan kaki kita.

 

#3: Bahagian Dalam Kasut Lembut

Pilih kasut yang bahagian dalamnya lembut. Bahagian yang lembut ni boleh mengelakkan kaki kita tercedera atau sakit semasa melompat atau berlari.

Lagi bagus kalau kasut tu ada ‘extra cushion’. Lagi selesa kaki kita.

 

#4: Material Luaran Kalis Air

Jika suka dan sangat disyorkan, pilihlah material luaran yang kalis air. Jadi, jika kita terlanggar lopak air di padang atau laluan yang basah, takdelah air nak masuk ke dalam kasut kita. Kalu tak, nanti kaki kita basah, kasut pun jadi semakin berat.

 

cara pilih kasut sukan yang betul

#5: Pilih Kasut Ikut Kesesuaian Kaki

Kadang-kadang, ada sesetengah kasut yang designnya nampak sangat cantik tapi bila kita pakai, terasa pelik dan tidak selesa pula.

Ada berkemungkinan kasut tersebut direkabentuk untuk golongan yang bertapak kaki kecil atau mungkin lebih kurus. Jadi bila orang bertapak kaki besar dan lebar memakainya, ianya kelihatan tidak menarik.

Ianya akan kelihatan menggelembung atau sempit walau pada hakikatnya saiz yang kita cuba tu sudah mengikut saiz kaki kita.

Jadi , pilihlah kasut yang sesuai dengan bentuk kaki kita dan nampak cantik dan bersesuaian dengan kaki kita.

 

#6: Cuba Kedua-dua Belah Kasut

Kalau nak betul-betul berpuas hati, lebih baik mencuba kedua-dua belah kasut. Sebabnya, ada sesetengah orang yang kaki mereka lebih besar sedikit sebelah kiri atau kanan berbanding sebelah lagi.

Jadi, sekali lagi untuk lebih selesa, baik try dua-dua belah kaki. Kalau tak, menyesal plak bila pakai dah tak sedap sebelah. Nak pergi tukar, macam lech jer! 😛

 

#7: Pilih Design Yang Bersesuaian

Sekiranya kita ni seorang yang stylo, boleh pilih kasut sukan yang bukan sahaja khas untuk bersukan, tetapi memiliki design yang cantik serta sesuai dipakai untuk berjalan-jalan.

Tambah-tambah lagi kalau kita jenis bukan bersukan sangat, buat rugi jer beria-ia beli, pakainya sekali dua sahaja. Sudahnya dibiarkan di atas rak kasut. Sadis kasut tu…hehe

 

Apa-apa pun jenis kasut sukan pilihan kita, pastikan yang ianya betul-betul selesa dan bersesuaian. Bukan bermakna brand dan harga perlu gah dan mahal adalah yang terbaik. Tu semua terpulang kepada pilihan hati dan kemampuan kita. Jangan lupa amalkan tips mudah memilih kasut sukan atau senaman ye. Happy Healthy Exercise!!!

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

 

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Facebook: Naimah Wahab

Shaklee ID: 1001144

Author

Saya membawa misi ingin membantu seramai mungkin orang dalam diet sihat, kecantikan serta kesihatan seisi keluarga. Sihat tanpa dadah. Cegah penyakit sebelum datang atau melarat.

4 thoughts on “7 Tips Memilih Kasut Sukan @ Jogging Terbaik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge