• Putrajaya, Malaysia
  • September 29, 2022
rumah impian

Syoknya nak berangan pasal rumah impian, perkara percuma kan…hehehe

rumah impian
Rumah berhalaman luas

Rumah yang menjadi impian saya ni ada unsur-unsur gabungan tradisi dan moden. Saya taklah mengimpikan rumah mewah sebesar istana gitu, tak dapat den nak round satu rumah kalau terlampau besar sangatlah, tak gitu?

mySOHO
SOHO yang menyenangkan

Saya suka rumah banyak bilik, dalam 7 buah bilik gitu. Master bedroom sudah pasti, 1 bilik khas untuk tempat solat, 1 mySOHO, 2 bilik anak, 2 bilik tamu.

closet
Contoh closet untuk mesin basuh dan dryer

Macam besar plak rumah tu? Saya suka kalau tiap bilik tu ada closet, jadi tak perlu guna almari. Bilik pun nampak lagi kemas. Ni kes pengaruh rumah masa posting kat US dulu lah ni.

Saya suka rumah dalam taman dan kebun. Kawasan laman rumah tu biar lapang. Bahagian depan rumah ditanam dengan pokok bunga dan hiasan tapi yang sederhana, bukan sarat sangat.

Orkid/Anggerik
Orkid/Anggerik

Pokok orkid pun ok sebab tak cerewet nak jaga. Dulu arwah ayah siap anyan kulit sabut kelapa buat pasu untuk orkid. Kemudian taruk arang. Pastu gantung depan rumah. Sayalah tukang siram pagi petang. Mak saudara yang datang rumah suka kidnap anak pokok orkid tu sebab bunga dia lawa-lawa.

Kawasan belakang rumah saya suka kalau ditanam dengan pokok buah-buahan seperti rambutan merah dan hijau yang menjadi kegemaran anak sulung dan saya sendiri, manggis, pulasan, rambai, mangga, jambu dan betik.

Macam nak berkebun jer??? Hehehe…cukuplah sebatang dua tiap jenis pokok tu.

mini garden
Kebun mini

Pastu nak tanam gak sayur dan herba serba sikit macam sawi, bendi, kacang buncis, cili, kankung, kunyit, halia, lengkuas, bunga kantan dan macam-macam lagi….macam nak jual kat pasar pun ada.

Sebenarnya bercucuk tanam ni adalah hobi arwah ayah. Bila pokok yang beliau tanam keluarkan banyak hasil, beliau akan bahagi-bahagikan pada jiran dan sanak-saudara yang tinggal berdekatan. Saya ni tumpang rasa seronok time kutip hasil jer….kikiki

Satu lagi kesukaan saya sejak dari kecil ialah buaian. Best apa bersantai-santai atas buaian šŸ™‚

House with swing
Relaxing time

Sebab saya suka rumah banyak bilik dan kawasan laman yang luas ni kerana saya nak jadikan rumah saya tempat berkumpul anak cucu, anak beranak, kawan-kawan dan keluarga Myliferia. Senang nak buat aktiviti nanti.

Jom jengah entri-entri lain yang terkandung di dalam Cabaran 30 Hari Entry ni-

Hari #1: Tentang Diri Saya

Hari #2: Di Sebalik Tabir Myliferia

Hari #3: Destinasi Percutian Keluarga

Hari #4: Ibu Dan Ayah Permata Hatiku

Hari #5: Video Kashful dan Asif Bermain Bola Sepak

Kalau anda ada join cabaran ni, maklumkan pada saya tau, boleh saya terjah plak…hehe

Terima kasih :)

Pengedar Sah Shaklee Putrajaya dan seluruh Malaysia,

New-Name-Card

Author

Saya membawa misi ingin membantu seramai mungkin orang dalam diet sihat, kecantikan serta kesihatan seisi keluarga. Sihat tanpa dadah. Cegah penyakit sebelum datang atau melarat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge